Основни циљ програма заштите, како ће у даљем тексту бити називан, је реализација мера и активности за превенцију насиља, злостављања и занемаривања, којима се у школи ствара сигурно и подстицајно окружење, негује атмосфера сарадње, уважавања и конструктивне комуникације, на релацији ученици, родитељи, запослени.
а) Задаци програма заштите:
- упознавање ученика и одраслих са појмом и формама дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања уз повећање осетљивости за њихово препознавање
- формирање ставова о неприхватљивости дискриминације, насилног понашања, злостављања и занемаривања у међусобним односима ученик – ученик, ученик – одрасли, као и развијање свести на право на заштиту
- развијање толеранције, разумевања и прихватања различитости у међусобној сарадњи и комуникацији
- стварање климе одговорности свих за обезбеђивање повољних услова за безбедан живот и рад, тј.за интервенисање у случају сумње или сазнања о насиљу
- упознавање ученика и одраслих са процедурама и улогом свих актера укључених у живот и рад школе у процесу заштите ученика од насиља, злостављања и занемаривања
- унапређивање компетенција ученика, наставног и ненаставног кадра и родитеља за уочавање и решавање проблема ненасилном комуникацијом и конструктивним решавањем конфликата.
б) Начин остваривања програма заштите
- Континуирано упознавање ученика, наставника, ненаставног особља и родитеља/старатеља са одредбама Конвенције Уједињених нација о правима детета и стварање услова за њихово остваривање
- Сарадња између институција које се баве децом основношколског узраста – здравство, социјална заштита, полиција, правосуђе – уз дефинисање места и улоге сваке од институција у заштити, уз њихово програмско повезивање
- Умрежавање активности Наставничког већа, Савета родитеља школе, родитеља сваког одељења, Школског одбора, Ученичког парламента и одељењских заједница ученика ради остваривања повољне климе за несметан развој и учење кроз правовремено и јавно информисање о правилима, процедурама и одговорностима у превентивним и интервентним активностима.
- Учествовање у хуманитарним акцијама ради развијања толеранције и емпатије
- Заједнички састанци родитеља и чланова одељењског већа после изречене васпитне мере су активности из ШРП-a које ће допринети развоју толераније и јачања личних снага родитеља и ученика да разумеју правила понашања и истих се придржавају, а родитељи буду доследни и истрајни у родитељској улози.
- Имена чланова Тима за заштиту и начин контаката са њима биће истакнута на видном месту за ученике, запослене и родитеље, а Тим ће извештавати стручна тела и ШО о учесталости насиља, проценама безбедности и ефектима предузетих мера.
Садржај програма заштите се реализује: на часовима одељењског старешине, на часовима одређених наставних предмета, пре свега физичко и здравствено васпитање, грађанског васпитања и веронауке, путем јавног информисања унутар школе, на родитељским састанцима, кроз рад Наставничког већа, Савета родитеља школе и Школског одбора, Ученичког парламента, затим обележавањем посебних датума везаним за људска и дечја права, кроз индивидуални и групни рад са ученицима и родитељима, кроз форму предавања и путем извештаја.
в) План превентивних активности у школи
ЗАДАТАК | АКТИВНОСТ | НОСИОЦИ | ВРЕМЕ |
Упознавање свих запослених са Програмом превенције насиља за 2021/22. годину | Упознавање чланова НВ | Руководилац Тима | септембар /октобар |
Упознавање чланова ШО | Директор школеПравник | ||
Упознавање чланова Савета родитеља | Директор школеПравник | ||
Упознавање чланова УП | Руков. УП | ||
Дефинисање улога и одговорности у примени процедура и поступака | Формирање Тимаи дефинисање његове улоге | Директор школе | август |
Дефинисање задатака дежурних наставника | Директор школе | септембар | |
Дефинисање задатака одељ. старешина | Директор школе | септембар | |
Неговање културе понашања | Упознавање ученика са правилима понашања и Кућним редом школеПодстицање ученика за активно учествовање у раду одељ. заједнице и УП | Одељењски старешина | септембар/ октобар |
Неговање богатства различитости | Реализација тема ОЗ везаних за социјално емоционалне компетенције – свест о себи, свест од ругима, саморегулација и одговорно доношење одлука | Одељењски старешина | током године |
Стратегије пружања подршке и разумевања ученика са тешкоћама и сметњама у развоју и инвалидитетом | Наставници грађ. вас, веронауке и ОС | током године | |
Основи програм безбедности за сузбијање малолетничке пределиквенције и болести зависности | Предавања у сарадњи са релевантним установама | Директор школе,МУП | током године |
Дефинисање правила понашања у школи и последица кршења тих правила | Договор о евиденцији позитивних и негативних поступака ученика у е – дневнику (владање ученика) | Наставници, одељењски старешина | септембар |
Доношење одлуке о последицама кршења правила Кућног реда школе, на основу одређеног броја уписа | Тим, директор школе, ПК | септембар | |
Периодична анализа записа о ученичком понашању са становишта прекршаја правила Кућног реда | Одељењски старешина | током године | |
Упознавање ученика и одраслих са процедурама и улогом свих актера укључених у процес заштите | Редовно вођење књиге дежурства од стране дежурних наставника | дежурни наставници | током године |
Истицање имена чланова Тима и процедура реаговања у случајевима насиља | Тим | септембар | |
Истицање на видном месту распореда деж. наставника и Кућног реда школе | Тим | септембар | |
25. Новембар – Обележавање Данаборбе против насиља над женама и децом | Израда и истицање паноа на ову тему | Тим,ОС и учен.7. и 8. раз. | новембар |
Обележавање Међународног дана борбе против вршњачког насиља – Дан розих мајца | Активности поводом обележавања дана – у договору са ОС | Тим, ОС | Последња среда фебруара |
Стручно усавршавање чланова и запослених ради унапређивања компетенција из области заштите | Семинар за запослене на тему рада са ученицима са емоционалним и понашајним проблемима и њиховим родитељима | Директор школе, Тим | током године |
Спортско такмичење и фер – плеј | Популаризација толеранције кроз игру | Нас. физчког васпитања, ученици | мај |
Информисање ШО, Савета родитеља и стручних органа школе о раду Тима | Предаја извештаја | ПП служба, руководилац Тима | јун |
Извештавање о стручном усавршавању | Предаја извештаја | руководилац Тима | јун |
Програм „Основи безбедности деце“ за ученике првог, четвртог и шестог разреда, у договоруса предавачима | Безбедност деце у саобраћају | Предавачи запослени у Министарству унутрашњих послова | током године |
Полиција у служби грађана | |||
Насиље као негативна појава | |||
Превенција и заштита деце од опојних дрога и алкохола | |||
Безбедно коришћење интернета и друштвених мрежа | |||
Превенција и заштита деце од трговине људима | |||
Заштита од пожара | |||
Заштита од техничко – технолошких опасности и природних непогода |
ВАЖНА НАПОМЕНА:
У време израде овог плана нисмо у могућности да предвидимо да ли ћемо моћи да приступимо реализацији неких од ових активности, јер ће то зависити од начина на који ће се изводити настава. Ово важи и за до сада уобичајена предавања запослених из Министарства унутрашњих послова (наредна табела).
У случају преовлађујуће on line наставе у овој школској години важно је да се сви актери наставе придржавају правила дигиталног бон – тона. Ради успостављања правила понашања у електронској комуникацији, користићемо обраћање преко вибер група, група на апликацији Тeams и школског сајта за прослеђивање порука наставницима, одељењским старешинама, ученицима и родитељима за превенцију непримереног понашања на платформи за учење и у оквиру различитих вибер и Teams – група.
г) План интервентних активности у школи
СВАКА ОСОБА КОЈА ИМА САЗНАЊЕ О ДИСКРИМИНАЦИЈИ, НАСИЉУ, ЗЛОСТАВЉАЊУ И ЗАНЕМАРИВАЊУ ОБАВЕЗНА ЈЕ ДА РЕАГУЈЕ
ЗАДАТАК | АКТИВНОСТ | НОСИОЦИ | ВРЕМЕ |
Усклађена и доследна примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља | Упознавање свих значајних чинилаца (НВ, Савет родитеља шк, ШО, УП, ОЗ, родитељи ) са обавезним процедурама реаговања у случајевима ситуација насиља (6.8.3.) | ДиректорТим | Септембар октобар |
Коришћење јединственог обрасца за евидентирање ситуација насиља | ДиректорТим | септембар | |
Састанци чланова Тима и анализа ситуације у школи и доследности примене утврђених процедура | Тим | током године | |
Истицање на огласној табли школе процедуре реаговања у овим ситуацијама | Тим | септембар | |
Сарадња са релевантним службама: МУП, Центар за социјални рад, здравствене установе | Континуирано одржавање контакта и комуникације | Директор ТимСтручним сарадницима | током године |
Подношење писане пријаве надлежној служби | Директор школе | ||
Континуирано евидентиање случајева насиља и праћење и вредновање врста и учесталости насиља путем истраживања, запажања и провере | Доследно спровођење процедуре приликом интервенције заштите од насиља | Директор школе | током године |
Прикупљање и евиденција информација о сваком случају насиља у школи и ван школе у коју су укључени ученици | Директор, Тим, наставнициПП служба | ||
Израда збирних извештаја о ситуацијама насиља и реализованим активностима током полугодишта | Тим | ||
Подршка деци која трпе насиље | Саветодавни рад са децом и израда оперативног плана заштите | ОСНаставнициТимПП служба | током године |
Рад са децом која врше насиље | Саветодавни рад са том децом и израда оперативног плана заштите Сарадња са релевантним установама (најчешће Центар за социјални рад) и њихово укључивање у рад са том децом | ОСТимПП служба | током године |
Саветодавни рад са родитељима | Саветодавни рад са родитељима деце која трпе насиље и која врше насиље | ОСТим |
За успешно реализовање ових активности неопходно је:
- Стално праћење понашања ученика (нарочито ученика са проблемима у понашању) од стране одељенских старешина;
- Насиље треба учинити видљивијим у школи;
- Одговорно дежурство дежурних наставника;
- Добра међусобна сарадња одељењских старешина, родитеља, педагошко-психолошке службе, директора и брзо и адекватно реаговање у ситуацијама насиља.
д) Евиденција и документација
Запослени у школи – одељењски старешина, стручна служба и директор су у обавези да воде евиденцију о појавама насиља.
Евиденција прати и вреднује ефекте програма заштите с обзиром на учесталост инцидентних ситуација, заступљеност различитих нивоа насиља, број повреда, учесталост и број васпитно – дисциплинских поступака као и оствареност обуке у превенцији насиља, ефекте превентивних активности и степен укључености родитеља/старатеља у рад школе.
Документацију о случајевима насиља достављају Тиму за заштиту ученика од насиља, који ту документацију чува и периодично анализира учесталост, појавне облике и последице насилних понашања, како би се пратило стање безбедности у школи.
ђ) Процедура у интервенцији
Ближе објашњење процедуре интервенције према редоследу поступака приликом појаве насиља у школи, из угла улога и одговорности:
Процедуре у интервенцији су различите с обзиром на три ситуације – да ли се насиље јавља међу децом, од стране одраслог у школи или од стране одраслог ван школе.
Кораци у интервенцији су обавезујући.
- Сазнање о насиљу или откривање насиља одвија се непосредним увидом да је насиље у току или посредно, препознавањем спољашњих знакова или поверавањем самог детета или треће особе.
- Прва реакција треба да буде заустављање насиља и обавештавање о томе надлежне особе: дежурног наставника, чланове Тима, директора или помоћника, одељ.старешину, ПП службу, а који ће даље проценити да ли треба позвати МУП или здравствену службу.
- Смиривање ситуације подразумева удаљавање ученика из ситуације и смањење напетости кроз разговор са актерима. Тај разговор треба да буде умирујући, без спомињања могућих последица и застрашивања.
- Прикупљање информација значи разговор са актерима и другим учесницима у догађају уз вођење записника. Разговор треба да води неко од чланова тима, педагог или психолог, одељенски старешина. (Напомена: У образовно-васпитном систему нема места за истрагу или доказивање злостављања, о постојању сумње се обавештавају надлежне службе.) Посебна пажња треба да буде обраћена на жртву насиља тако што ће јој се омогућити да се осећа безбедно и да нема страх од освете ученика којима ће бити изречене мере.
- Након тог разговора обављају се консултације у оквиру установе – са колегом, са Тимом за заштиту, са ПП службом, директором, дежурним наставником, при чему се анализирају чињенице, процењује ниво ризика и прави план заштите, водећи рачуна о принципу поверљивости и најбољем интересу ученика. Уколико је потребно, обављају се консултације са службама ван установе (Центар за социјални рад, здравствена служба). На основу консултација треба донети одлуку о начину реаговања и праћења и одредити улоге, задатке и одговорности у самом поступању.
- Након консултација и заузимања става школе о догађају, предузимају се акције: позивају се родитељи и информишу о догађају, спроведеним консултацијама, закључцима и предложеним мерама (предочава се законска регулатива, мере заштите ученика, мере даљег васпитног деловања); уколико је потребно, обавештава се МУП, Центар за социјални рад (рок три дана од дана када се насиље десило). Подношење пријаве тим службама треба да буде у усменој и писаној форми, након што је са родитељима обављен разговор (осим ако се нису одазвали позиву или је у најбољем интересу дечије безбедности да родитељи не буду укључени)
- Праћење ефеката предузетих мера врши Тим, водећи рачуна о интеграцији свих актера у заједницу и успостављању односа сарадње и толеранције.