а) Програм рада
Активности | Коме је намењено | Носилац акт. | Време | Начин праћења |
Формирање Тима и дефинисање улога чланова Тима | Свим запосленим | Директор школе | aвгуст/ септембар | записник Тима за заштиту |
Доношење програма рада Тима и Програма заштите од насиља, злостављања и занемаривања, Програма спречавања дискриминаторног понашања и вређања угледа, части или достојанства и Програма превенције других облика ризичног понашања | ученицима, родитељима, запосленима и Школској управи | Тим за заштиту | септембар | ГПРШ за 2023/24. |
Упознавање НВ,ШО, СРШ и УП са Програмом заштите од насиља, спречавања дискриминације и других блика ризичног понашања за 2023/24. годину | Свим запосленим | Рук. Тима | септембар | Записник НВ |
Дефинисање задатака дежурних наставника и одељењских старешина | Наставницима и одељењским старешинама | Директор Школе и Рук. Тима | септембар | Записник Наставничког већа |
Истицање имена чланова Тима и процедура реаговања у случајевима насиља | Родитељима, ученицима, запосленима | Руководилац Тима | септембар | Истакнута обавештења |
Истицање на видном месту распореда дежурних наставника и Кућног реда школе | Ученицима, родитељима и запосленима | Чланови Тима | септембар | Истакнута обавештења |
Процена нивоа и облика насиља и доношење одлуке укључивању Тима за заштиту | члановима Тима | ОС | по потреби | Е-дневник, записник Тима |
Праћење остваривања плана заштите од насиља и превенције од дискриминација, интегрисаних у настави | наставничком већу | Тим за заштиту | децембар мај | евиденција у ес дневнику |
Планирање тематског дана -Дан толеранције- 16. новембар – Дан розе мајица- 28.фебруар | наставницима | стручна већа за област предемта и разредну наставу | почетак новембра почетак фебруара | евиденција у ес дневнику и записници стручних већа |
Информисање ШО, Савета родитеља и стручних органа школе о раду Тима и остварености Програма заштите, спречавања дискриминације и других облика ризичног понашања | Члановима ШО, СВ, наставничком већу | Руководила ц Тима, ПП служба | јануар јун | извештај |
Информисање путем плаката, школског сајта, фб странице школе и шк. часописа о активностима на спречавању дискриминаторног понашања | ученицима и родитељима, наставницима | члан Тима за заштиту, нас. новинарске секције и админ. сајта | током школске године | сајт, профил и часопис |
Анализа стања безбедности са становишта присутности ДНЗЗ | наставничком већу | Тим за заштиту | јануар, јун | записници Тима за заштиту и наставничког већа |
Евиденција сарадње са институцијама ван школе и чување документације која се прибавља од других институција | Директору школе | Тим за заштиту | током школске године | евиденција |
б) Програм заштите од насиља, злостављања и занемаривања
Циљ програма: обезбеђивање развијања и неговања позитивне атмосфере и безбедног окружења за све актере школског живота – ученике, наставнике, родитеље/законите заступнике и трећа лица и интервенисање за заустављање насиља, злостављања и занемаривања.
Задаци програма:
∙ упознавање и/или подсећање ученика и одраслих са појмом и облицима насиља, злостављања и занемаривања, уз повећање осетљивости за њихово препознавање
∙ формирање ставова о неприхватљивости насилног понашања, злостављања и занемаривања у међусобним односима ученик – ученик, ученик – одрасли, као и развијање свести на право на заштиту
∙ развијање толеранције, разумевања и прихватања различитости у међусобној сарадњи и комуникацији
∙ стварање климе одговорности свих за обезбеђивање повољних услова за безбедан живот и рад, тј.за интервенисање у случају сумње или сазнања о насиљу
∙ упознавање ученика и одраслих са процедурама и улогом свих актера укључених у живот и рад школе у процесу заштите ученика од насиља, злостављања и занемаривања
∙ унапређивање компетенција ученика, наставног и ненаставног кадра и родитеља за уочавање и решавање проблема ненасилном комуникацијом и конструктивним решавањем конфликата ∙ унапређивање познавања процедура за пријављивање и поступање у случају сумње или сазнања о свим облицима насиља, злостављања и занемаривања
∙ развој стратегија пружања одговарајуће подршке и разумевања различитих облика комуникације и понашања ученика са тешкоћама и сметњама у развоју
∙ развијање социјално-емоционалне компетенције ученика, родитеља и запослених- свест о себи, свест о другима, саморегулација, одговорно доношење одлука, управљање односима
-упознавање са трговином људима/децом
План превентивних и интервентних активности у заштити од насиља, злостављања и занемаривања
Активности | Коме је намењено | Носилац акт. | Време | Начин праћења |
Неговање културе понашања Упознавање ученика са правилима понашања и Кућним редом школе као и последицама кршења тих правила; Подстицање ученика за активно учествовање у раду одељ. заједнице и УП | ученицима | Одељењски старешина | септембар | Записник са ЧОСа |
Реализација тема на ОЗ везаних за социјално емоционалне компетенције – свест о себи, свест о другима, саморегулација и одговорно доношење одлука | ученицима | Одељењски старешина | током године | Записник са ЧОСа |
Радионице о трговини људима | наставницима родитељима, ученицима | педагог школе | март | записници |
Освета као морални прекршај | ученици 6. разреда | педагог школе | новембар | записник ОЗ |
Основи програма безбедности за сузбијање малолетничке предделиквенције Предавања у сарадњи са релевантним установама | Ученицима и њиховим родитељима | Директор школе, МУП | током године | записници ОЗ |
Анализа облика и нивоа насиља и предлог мера превенције | Наставницима и тиму | Одељењски старешина | на клас. периодима | записници о.в. |
Упознавање ученика и одраслих са процедурама и улогом свих актера укључених у процес заштите Редовно вођење књиге дежурства од стране дежурних наставника | Ученицима, родитељима и запосленима Наставницима | Одељењске старешине дежурни наставници | током године | Е-дневник књига дежурства |
25. новембар – Обележавање Дана борбе против насиља над женама и децом | Ученицима | Тим, одељењске старешине | новембар | сајт школе, пано записник ОЗ |
Обележавање Међународног дана борбе против вршњачког насиља – Дан розе мајца | Ученицима | Тим, ОС | Последња среда фебруара | Записник Тима за заштиту и записник ОЗ |
Стручно усавршавање запослених и родитеља ради унапређивања компетенција из области заштите платформа “Чувам те” Семинар за запослене на тему рада са ученицима са емоционалним и понашајним проблемима и њиховим родитељима | Члановима Тима, наставницима, родитељима | Директор школе, Тим | током године | потврде о похађању семинара |
Спортско такмичење и фер – плеј Популаризација толеранције кроз игру | Ученицима | Нас. физчког васпитања, ученици | мај | е- дневник |
Стоп дигиталном насиљу- час у предмету дигитални свет | ученицима 3. разреда | наставници дигиталног света | март | белешка о часу |
Превазилажење конфликата-облици и узроци агресивног понашања | ученицима 4. разреда | ОС | новембар | записник ОЗ |
Интеграција садржаја редовних предмета и изборних програма у програм заштите * | други циклус | Пред. Нас. Лик. кул, срп. јез и књи, страних језика, ист.,гео.,физ. и здрав. Вас. ГВ и ВН | током године | белешка о часу |
Извештавање о стручном усавршавању | Директору школе, члановима Савета родитеља | руководилац Тима | јун | |
Остваривање пројекта “ Заједно и безбедно кроз детињство” за ученике првог и другог циклуса основног образовања и васпитања -у првом циклусу “ Безбедност деце у саобраћају” и “ Безбедност деце у ванредним ситуацијама” – у другом циклусу “ превенција вршњачког насиља у стварном и виртуелном окружењу” | ученици од 1. до 8.разреда | полицијски службеници | током I полугод. I, II, V и VII разред током II полугод. III, IV, VI и VIII разред | евиденција у ес дневнику |
Интервентне активности у складу са протоколом поступања | Ученицима, наставницима и родитељима | ОС, Тим за заштиту, спољашња заштитна мрежа | по потреби | Записник Тима за заштиту и Е дневник |
* редовни предмети и изборни програми у који су интегрисани садржаји заштите од насиља
Ликовна култура
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VI | Односи међу бојама (Хроматске- ахроматске боје) (Пабло Пикасо –„Герника”) | Трећи час | наставници ликовне културе | евиденција у дневнику |
VII | Фотографија (фотографије америчких робова) | Двадесет шести час | ||
VIII | Доминанта као принцип компоновања (Лубарда „Косовска битка“) | Десети час |
Српски језик и књижевност
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VI | “Овај дечак зове се Пепо Крста” М. Данојлић “Дечаци Павлове улице” Ф. Молнар | фебруар | наставнице српког језика и књижевности | Белешка о часу |
VII | “Дневник Ане Франк” “Крвава бајка” Д. Максимовић | |||
VIII | “Деца” Иво Андрић | март |
Географија
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Кретања Земље – Ротација Земље | новембар | наставници географије | Евиденција у дневнику |
VI | Територијални интегритет и спорови | април | ||
VII | Друштвено географске одлике, регионална и политичка подела Африке | фебруар | ||
VIII | Срби ван граница Србије – Срби у региону | јун |
Верска настава- православни катихизис
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Десет Божијих заповести | 24. час, март | наставници Верске наставе | Евиденција у дневнику |
VI | Новозаветне заповести | 21. час, фебруар | ||
VII | Света тајна исповести | 19. час, јануар | ||
VIII | Пост | 10. час, новембар |
Физичко и здравствено васпитање
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Рукомет – Игра уз примену правила (навијање-хулиганско насиље) | март | наставници физичког васпитања | Белешка о часу |
VI | Кошарка – игра уз примену правила (навијање-хулиганско насиље) | мај | ||
VII | Одбојка – Игра уз примену правила (навијање-хулиганско насиље) | децембар | ||
VIII | Фудбал – Игра уз примену правила (навијање-хулиганско насиље) | октобар |
Страни језик – енглески језик
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VI | Unit 2,Screen time- reading | септембар | Наставници енглеског језика | Извештај актива |
VII | Unit 7,Cyberbullying-essay | мај | ||
VIII | Unit 4- A post on an advice forum- writing | децембар |
Страни језик – француски језик
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VII | (француски језик) Habitudes | април | наставници француског језика | белешка о часу |
VIII | (француски језик) Теs amis du Net; l’opposition | септембар |
Грађанско васпитање
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Сукоби и насиље | децембар | наставница грађанског васпитања | евиденција у дневнику |
VI | Дигитално насиље ивеза са Конвенцијом о правима детета | фебруар | ||
VII | Радионица- Реци НЕ насиљу! | новембар | ||
VIII | Родно засновано насиље | децембар |
Историја
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Грчко-персијски ратови и Пелопонески рат | децембар | наставници историје | евиденција у дневнику |
в) Програм спречавања дискриминаторног понашања и вређања угледи, части или достојанства личности
Циљ програма: предупређивање дискриминације, вређања угледа, части или достојанства и спровођење интервентних активности у случају сумње или утврђеног дискриминаторског понашања
Задаци програма:
– упознавање и/или подсећање ученика и одраслих са појмом и облицима дискриминаторног понашања и понашањима којима се вређа углед, част и достојанство личности
– подизање свести свих ученика и одраслих о негативном деловању дискриминаторског понашања и вређања угледа, части и достојанства на сваког појединца
– увиђање односа између насилног и дискриминаторског понашања
– стварање сигурног и подстицајног окружења за све, а нарочито за лица из осетљивих група и/или лица којима је потребна додатна подршка у образовању
– неговање атмосфере сарадње, уважавања и развијање позитивног система вредности
– превазилажење стереотипа и предрасуда
– развијање способности и вештина уважавање саговорника и реаговање на оно што говори, а не на личност
– успостављање сарадње са свим носиоцима послова заштите од дискриминације-унутрашња и спољашња заштитна мрежа
– реинтеграција дискриминисаног лица и извршиоца дискриминације
– стручно усавршавање у области превенције и поступања у случајевима дискриминаторног понашања
– унапређивање познавања процедура за пријављивање и поступање у случају сумње или сазнања о свим облицима дискриминаторног понашања, вређања угледа, части и достојанства личности
План превентивних и интервентних активности за спречавање дискриминативног превенцији дискриминаторног понашања
Назив активности | Коме је намењена | Носиоци активности | Временска динамика | Начини праћења |
Упознавање са појмом и облицима дискриминаторног понашања и понашања којима се вређа углед, част и достојанство личности | ученицима, родитељима, запосленима | ОС, Тим | новембар новембар октобар | записници и е-дневник |
Реализација тема на ОЗ везаних за превазилажење стереотипа и предрасуда | ученицима и родитељима | Одељењски старешина | децембар | Записник са ЧОСа |
Популарисање ваннаставних активности међу ученицима и родитељима из осетљивих група | ученицима и родитељима | предметни наставници | почетком и током школске године | индивидуални разговори са уч. и род. |
Праћење ученика који су под ризиком од раног напуштања школовања | родитељима и наставницима | Педагошки асистент и ОС | током године | Е-дневник |
Периодична анализа записа о ученичком понашању са становишта прекршаја правила Кућног реда | Наставницима и тиму | Одељењски старешина | током године, на клас периодима | записници о.в. |
Упознавањеса процедурама поступања у случају дискриминације, вређања угледа и части | Ученицима, родитељима и запосленима | Одељењске старешине | током године | Е-дневник |
Обележавања Светског дана Рома | Ученицима и родитељима | Ромски асистент и ОС | април | сајт школе, пано |
Адаптација приче Ружно паче | Ученицима | Драмска и литерарна секција, ОС | 16. новембар Дан толеранције | евиденција у ес дневнику |
Стручно усавршавање запослених ради унапређивања компетенција рада са ученицима који испољавају тешкоће у учењу | Члановима Тима, наставницима, родитељима | Директор школе, пп служба | током године | потврде о похађању семинара |
Реализација акције „Ученик полугодишта“ међу ученицима I- VIII разреда | ученицима | ОС | два пута у шк.. години | е-дневник, записник УП |
Извештавање о стручном усавршавању | Директору члановима Савета родитеља | руководилац Тима | јун | записник СВ |
Посета часовима у одељењима где је испољено дискриминаторно понашање. | ученицима и ОС | члан Тима, пп служба | по потреби | е-Дневник |
Интервентне активности у складу са Протоколом поступања према жртви, извршиоцу и посматрачу и ангажовање спољашње заштитне мреже | Ученицима, наставницима и родитељима | ОС, Тим за заштиту, спољашња заштитна мрежа | по потреби | Записник Тима за заштиту и Е-дневник |
Грађанско васпитање / Последице полних стереотипа у играма | ученицима 3. разреда | наставник ГВ | септембар | белешка о часу |
ЧОС / Успостављање контакта са вршњацима различитих култура и традиција | ученицима 4. разреда | ОС | 29. час, мај | записник ОЗ |
Интеграција садржаја редовних предмета и изборних програма у програм заштите * | други циклус | предметни наставници ликовне културе, срп. јез. и књижевности, страних јез., историје,гео., ГВ и ВН | током године | белешка о часу |
* Редовни предмети и изборни програми у који су интегрисани садржаји заштите од дискриминаторног понашања
Ликовна култура
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VI | Свет уобразиље у ликовним делима – (Марк Шагал ) | Двадесет девети | Наставници ликовне културе | евиденција у ес дневнику |
VII | Равнотежа облика у ликовној композицији (Сава Шумановић) | Трећи час | ||
VIII | Равнотежа ( Надежда Петровоћ – „Ресник“) | Пети час |
*Могућии начин праћења: извештаји, фотографије, број учесника, повртане информације од учесника или реализатора, интервјуи, мишљења учесника, чланци у новинама, чланци на сајту и др.
Српски језик и књижевност
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | “Аги и Ема” И. Коларов | април | Наставнице српског језика и књижевности | Белешка о часу |
VI | “Дечаци Павлове улице” Ф. Молнар | фебруар | ||
VII | “Крвава бајка” Д. Максимовић | фебруар | ||
VIII | “Све ће то народ позлатити” Л. Лазаревић | новембар |
Географија
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VI | Структуре становништва: биолошке и друштвено-економске | Новембар | Наставници географије | Евиденција у дневнику |
VII | Јужна Африка | Април | ||
VIII | Структуре становништва Србије | Децембар |
Веронаука- првославни катихизис
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Десет Божијих заповести | 25.час, март | Наставници верске наставе | Евиденција у дневнику |
VI | Страдање Христово | 26.час, март | ||
VIII | Хришћанске врлине | 11.час, новембар |
Страни језик – енглески језик
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Unit 7, Life events (A gentle giant) – vocabulary and listening | мај | наставници енглеског језика | Извештај актива |
VI | Unit 2, Look I’m speaking emojis-reading | октобар | ||
VII | Unit 1, Fads and fashions –vocabulary | септембар | ||
VIII | Unit 4- A post on an advice forum- writing | децембар |
Страни језик – Француски језик
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
VII | Vacances utiles | април | наставници француског језика | белешка о часу |
VIII | Miroir, miroir | октобар |
Грађанско васпитање
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Наше сличности и разлике | децембар | наставница грађанског васпитања | белешка о часу |
VI | Инклузивно образоваљњ- квалитетно образовање за све | октобар | ||
VII | Понашање људи у маси и угроженост права појединца | март | ||
VIII | Родна равноправност | новембар |
Историја
Разред | Наставна јединица | Време реализације часа | Носилац активности | Начин праћења |
V | Пад Западног римског царства | Јун | Наставници историје | Евиденција у дневнику |
VII | Грађански рат у САД | Јануар |
г) Програм превенције других облика ризичног понашања
Циљ програма: спречавање злоупотребе ПАС у складу са узрастом ученика
Задаци програма:
– развијање животних вешина ученика за одупирање социјалним притисцима и пружање отпора ризичним облицима понашања
-развијање социјално- емоционалних компетенција ученика- свест о себи, саморегулација, одговорно доношење одлука
-развој здравих стилова живота код ученика и њихових породица
-развијање свести о важности сопственог здравља и безбедности
– успостављање сарадње са другим институцијама- МУП, здравствене институције, канцеларија за младе ГО Чукарица, спортска и друга удружења, социјални рад
-информисање ученика и родитеља о злоупотреби ПАС као тежој повреди обавеза ученика
-упознавање ученика са краткорочним и дугорочним ефектима злоупотребе ПАС- дуван и алкохол на здравље ученика и утицаја на окружење
-развијање критичког односа према медијским порукама и популарној култури
време остваривања | садржаји | носиоци посла |
септембар током године | Промовисање понуде ваннаставних активности школе и праћење обухваћености ученика овим видом образовно-васпитног рада | Руководиоци стручних већа за област предмета |
октобар | Обележавање 10.октобра- Светског дана менталног здравља | Психолог школе |
децембар | „Свиђа ми се како изгледам“ радионица за ученике 7. разреда | ПП служба |
фебруар | „ Митови и заблуде у вези конзумације алкохола“-радионица за ученике 8. разреда | Координатор програма здравствене заштите |
мај | Обележавање 31.маја Светског дана без дуванског дима | Наставници биологије |
током године | Успостављање сарадња са представницима релевантних институција- дом здравља, завод за јавно здравље | Тим за заштиту |