ЗАКОН О ОСНОВНОМ ОБРАЗОВАЊУ И ВАСПИТАЊУ из 2017. године. наставља чланом 41. да регулише забрану сваке врсте насиља и дискриминације у школи.
У ПРИРУЧНИКУ за примену Посебног протокола за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама, који се примењује од 2009. године, одређени су појмови насиља, злостављања и занемаривања и, између осталог, одређени и нивои насиља.
Насиље је дефинисано као сваки облик једанпут учињеног или поновљеног, вербалног или невербалног, понашања које за последицу има стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства ученика.
Овога се ваља подсетити у времену када се врло често насилни поступак према другу/другарици правда са ”шалио сам се”. Нажалост, границе насилништва а и врсте насиља су све шире и разноврсније. А очигледно смо заборавили и шта јесте шала, шта значи истински се шалити.
У табели су приказани нивои реаговања и различити облици насиља. У зависности од интензитета, учесталости и последица које насиље оставља, поједини облици се понављају на више различитих нивоа.
ПРВИ НИВО
Ове облике насиља решава самостално наставник или одељењски старешина у оквиру саветодавно-васпитног рада са децом – појединцима, групама и одељењем. Може користити и подршку вршњачког тима и вршњачких едукатора.
Физичко насиље | Емоционално
/психичко насиље |
Социјално насиље | Сексуално насиље и злоупотреба | Насиље злоупотребом информационих технологија |
ударање чврга, гурање,
штипање, гребање, гађање, чупање, уједање, саплитање, шутирање, прљање, уништавање ствари…. |
исмејавање, омаловажавање, оговарање, вређање,
ругање, називање погрдним именима, псовање, етикетирање, имитирање, „прозивање“…. |
добацивање, подсмевање, игнорисање, искључивање из групе или фаворизовање на основу социјалног статуса, националности, верске припадности, насилно дисциплиновање, ширење гласина… | добацивање, псовање, ласцивни коментари, ширење прича, етикетирање, сексуално додиривање, гестакулација… | узнемиравање, „зивкање“,
слање узнемиравајућих порука СМС-ом, ММС-ом, п утем веб-сајта |
ДРУГИ НИВО
У решавању ових облика насиља, наставник/одељењски старешина укључује школски Тим за зштиту ученика од насиља, злостављања и занемаривања тј. унутрашњу заштитну мрежу.
Физичко насиље | Емоционално
/психичко насиље |
Социјално насиље | Сексуално насиље и злоупотреба | Насиље злоупотребом информационих технологија |
шамарање,
ударање, гажење, цепање одела, „шутке“, затварање, пљување, отимање и уништавање имовине, измицање столице, чупање за уши и косу…..
|
уцењивање, претње, неправедно кажњавање,
забрана комуницирања, искључивање, одбацивање, манипулисање….. |
сплеткарење, игнорисање, неукључивљње, неприхватање, манипулисање, експлоатација, национализам…. | сексуално додиривање, показивање порнографског материјала, показивање интимних делова тела,
свлачење….. |
огласи, клипови, блогови, злоупотреба форума и четовања, снимање камером појединаца против њихове воље,
снимање камером насилних сцена, дистрибуирање снимака и слика… |
ТРЕЋИ НИВО
Ако ученици чине или трпе неки од следећих облика насиља, обавезно је укључивање других институција, односно активирање спољашње заштитне мреже.
Физичко насиље | Емоционално
/психичко насиље |
Социјално насиље | Сексуално насиље и злоупотреба | Насиље злоупотребом информационих технологија |
туча, дављење, бацање, проузроковање опекотина, ускраћивање хране и сна, излагање ниским температурама, напад оружјем…. | застрашивање, уцењивање, рекетирање, ограничавање кретања, навођење на коришћење психоактивних супстанци, укључивање у секте, занемаривање…. | претње, изолација, одбацивање, терор групе над појединцем/групом, дискриминација, организовање отворених група(кланова), национализам, расизам | завођење од стране одраслих, подвођење, злоупотреба положаја, навођење, изнуђивање, принуда на сексуални чин, силовање, инцест… | снимање насилних сцена, дистрибуирање снимака и слика, дечија порнографија… |
Размишљајмо о садржини ових табела и будимо свесни на које све начине повређујемо друге због сопствене огрубелости на агресију.
Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања наше школе, моли родитеље и ученике и све запослене у школи, да у име благостања свих и заједничким трудом дођемо до ”нулте фрустрације на толеранцију”. То изледа тешко достижно али није немогуће.
Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
Упознавање родитеља, ученика и запослених са нивоима насиља
🔥475