Драги ученици,
Вероватно вам се догађа да оно што желите да кажете другу, другарици, родитељима – није оно што је друга особа разумела. Имали сте намеру да јасно некоме кажете шта желите од њега/-ње али се то претвори у међусобно пребацивање, извлачење старих грешака и нерашчишћених рачуна (на пример, ”А кад си ми у 3. разреду…”) и разговор одлута од почетне намере и често заврши у жестокој свађи. Чини вам се да те родитељи, другови и другарице, девојчица/дечко стално погрешно разумеју, да не желе да вас саслушају, да неће да признају да сте у праву итд. С друге стране, и они вама исто замерају, кажу вам да ”и ти исто радиш”! Разговор, уместо са договором, заврши као играње ”пинг-понга” и иако знате како ће се даље одвијати (а видите да неће у добром правцу), не успевате то да избегнете и прекинете иако бисте желели.
Разлога за овакве ситуације има више али један од њих је и начин комуницирања тј начин на који говоримо то што желимо да кажемо. У виртуалном, дигиталном, ”електронском” и Интернет свету, комуникација се још више усложњава јер током ње не видимо саговорника. Пошто не напишемо потпуне реченице, понешто остане недовољно објашњено што онда ми често погрешно надоместимо и протумачимо. Такође, често погрешно разумемо намеру или тон којим нам је нешто речено (тј написано) и ето разлога за незадовољство, бес, осећај повређености, жељу да се узврати ”увреда”. У е-комуникацији овакви неспоразуми бивају чак јачи и далекосежно опаснији него у комуникацији лицем у лице.
Зато ево за почетак неколико важних правила како треба да се обраћате другој особи на друштвеним мрежама које користите, да бисте сачували и себе и друге од неспоразума и непотребног повређивања.
1. Никада не псуј и не вређај особе са којима комуницираш путем Chata, Facebook-a, Viber-a, Google учионице, и-мејла,
2. Никада се не представљај као неко други,
3. Није добро писати све великим словима, то се сматра викањем,
4. Пиши поруке у пријатељском тону,
5. Никада немој вређати због националне, верске или расне припадности,
6. Води рачуна: емотикони („смајлићи“ и сл.) могу да обогате, некад и олакшају комуникацију али и да буду извор неспоразума (исти емотикон две особе могу различито да доживе),
7. Немој слати ланчане поруке: заморне су и често имају намеру да застраше примаоце порука или обећавају нешто што је немогуће или неистинито,
8. Не шаљи велике количине података људима који их нису тражили,
9. Поштуј ауторска права. Ако се у свом ”учењу на даљину” користиш туђим текстовима и фотографијама, наведи њихов извор и обрати пажњу на упозорење које некада прати фотографију ”слика је можда заштићена ауторским правима. Сазнајте више.”,
10. Никако не качи туђе фотографије или своје на којима је још неко поред тебе, а да претходно ниси тражио/-ла и добио/-ла дозволу од те особе да ту фотографију прикажеш негде на нет-у.
(Увек помисли, да ли би (ту) своју фотографију волео/-ла да видиш на телевизији или у дневним новинама? Ако не би, немој стављати ни на своје налоге на Фејсбуку или Инстаграму. Врло често ти и твоји другови кажете: ”Па то је мој Фејсбук профил и могу да радим шта хоћу. Подесила сам да ме виде само пријатељи”. Да , али је то и даље медиј а свако од твојих пријатеља може то да сачува, ”принтскринује” и ”проследи даље”.)
11. Још нешто. Комункација на Вибер/Вајбер групама колико је корисна толико може да буде и оптерећујућа. Није културно и није по бонтону писати, како мејлом тако и на друштвеним мрежама, касно увече, писати ноћу или рано ујутру. Запамти то.
И за крај, да сумирамо. Дигитални бонтон нигде није записан али лепо понашање остаје упркос друштвеним мрежама које настају и нестају. Зато водите рачуна какав дигитални отисак остављате!
А шта је дигитални отисак?
Дигитални отисак (digital footprint) представља трагове које остављамо за собом приликом коришћења интернета. Постоји активни дигитални отисак (који свесно стварамо) и пасивни дигитални отисак (који се ствара без нашег знања, кога нисмо свесни, а може да буде искоришћен против нас на разне начине).
Штитите и себе и друге паметним, промишљеним и културним коришћењем интернета и друштвених мрежа!
🔥1.7 K